Profiel & Geschiedenis

Profiel & Geschiedenis

BQ Duiker is een allround transportbedrijf, gespecialiseerd in exceptioneel vervoer, dedicated transport en (binnenstedelijk) hijswerk. Tevens bieden we vanuit onze ‘hub’ in Amsterdam-Noord mogelijkheden voor opslag, overslag en bouwlogistiek. Ontstaan uit een fusie tussen B.Q. de Ruyter en Duiker Vervoer – beide Amsterdamse familiebedrijven die zijn opgericht in de jaren ’20 van de vorige eeuw – anno 2019 uitgegroeid tot een betrouwbare totaalpartner voor transport, logistiek en distributie.

BQ Duiker onderscheidt zich met (2x) ruim 90 jaar ervaring, een multifunctionele vloot met specialistisch laad- en losmaterieel, een strategisch gelokaliseerd distributiecentrum met 1.700 m2 opslagcapaciteit en, bovenal, een gemotiveerd team van uiterst betrokken medewerkers.


BQ Duiker, sterk in transport en hijswerk.

 

 

1924

Dhr. B.Q. de Ruyter begint zijn transportbedrijf in zowel goederen- als personenvervoer in Nieuwendam - inmiddels geannexeerd door Amsterdam -, met de overname van zandhandel Flip Zand. Hij begint zijn zaak met paard en wagen en na de oorlog komen de eerste gemotoriseerde voertuigen in dienst. Het bedrijf heeft diverse touringcars en zelfs een eigen reisbureau.

1926

Karrenverhuurderij Duiker opent in augustus voor het eerst de deuren van het pand in de Foeliedwarsstraat in Amsterdam-Centrum voor de verhuur van karren aan onder andere marktkooplui van het Waterlooplein

Later komt daar de verhuur van vrachtwagens bij, de Opel Blitzen, die bijdragen aan het groeiende succes van het bedrijf. Tijdens de Tweede Wereldoorlog lukt het opa H(eeres) Duiker dankzij zijn vindingrijkheid om zijn auto’s uit handen van de Duitsers te houden. Hij haalt ze uit elkaar en verbergt de losse onderdelen. Zijn vindingrijkheid laat het bedrijf floreren en al snel wordt het terrein te klein - de verhuizing naar de Valkenburgerstraat biedt uitkomst.

1958

De heer P.J. Conijn, die in die tijd verkering heeft met een nichtje van de heer De Ruyter, komt in dienst als bedrijfsleider.  Het is inmiddels bekend dat de heer De Ruyter ernstig ziek is.

1960

De heer De Ruyter overlijdt. Het bedrijf wordt voortgezet door weduwe De Ruyter en de heer en mevrouw Conijn. Wanneer de weduwe De Ruyter terugtreedt wordt de naam B.Q. de Ruyter in ere gelaten, aangezien het door de jaren heen verworden is tot een gevestigde naam. Onder leiding van de heer en mevrouw Conijn bouwt het bedrijf gestadig uit en groeit het aantal auto’s en bussen.

1964

Door ziekte geveld draagt opa Heeres Duiker zijn bedrijf over aan zoon Willem, die zich inmiddels het vak van expediteur heeft eigen gemaakt bij een bedrijf in de haven. De bouwplannen voor de IJ-tunnel betekent de aanzet tot sloop van het pand in de Valkenburgerstraat.

1968

Weer moet er worden verhuisd. Deze keer naar de Rhôneweg waar een geheel wordt gebouwd. Op het nieuwe industrieterrein Sloterdijk II is Duiker één van de eerste bedrijven. Anderen volgen spoedig en velen worden klant. De ontwikkeling van industrieterrein Sloterdijk, later Westpoort, leidt tot een groei van Duiker. Naast transport wordt ook verhuizen een belangrijke kernactiviteit van Duiker.

1974

Het bedrijf viert haar 50-jarig bestaan. Omdat er regelmatig verkeersopstoppingen ontstaan in Nieuwendam moet worden uitgekeken naar een nieuwe bedrijfslocatie. Het bedrijf verhuist naar de Distelweg in Amsterdam-Noord, een terrein van 2.500 m2.

1978

B.Q. de Ruyter verkoopt zowel het touringcarbedrijf als het reisbureau en bouwt vervolgens het transportbedrijf nog verder uit om zich toe te spitsen op specialismen.

1980

De toenmalige buurman op de Distelweg wordt opgekocht en de terreinoppervlakte vergroot naar 5.000 m2 waardoor nog meer ruimte ontstaat voor groei en uitbreiding van het dienstenpakket met onder meer containerverhuur en bouwketen.

1983

Als gevolg van het plotselinge overlijden van Willem Duiker zoekt het bedrijf naar een mogelijkheden voor om het transportbedrijf voort te zetten. Harry Duiker, destijds 15 jaar, is te jong om zijn vader op te volgen. De firma Blommestein dient zich aan als nieuwe eigenaar. De directie van Blommestein, bestaande uit de drie broers Harry, Koos en Marcel Blommestein, zorgen voor een nieuwe impuls. Ze kennen Duiker al vanaf het Waterloopleintijdperk. Verhuizen blijft een belangrijke kernactiviteit, maar het bedrijf groeit al snel uit naar een middelgroot allround transportbedrijf.

1989

Het bedrijf maakt een ‘herstart’ met de verhuur van mobiele telekranen. De eerste kraan dateert van vlak na de oorlog en is al jaren niet meer in gebruik. In 1994 komt er een tweede telekraan bij.

1993

Harry Blommestein overlijdt. Harry Duiker heeft inmiddels de nodige ervaring opgedaan bij andere transportbedrijven en is een welkome aanvulling op de bestaande directie.

1996

B.Q. de Ruyter wordt mede-aandeelhouder van de Verenigde Noord-Hollandse Kraanbedrijven (VNK) dat zich uitsluitend bezighoudt met de verhuur van mobiele torenkranen. Dit is een verbetering op het dienstenpakket naar onze relaties. In datzelfde jaar besluit de heer P.J. Conijn om de leiding van zijn bedrijf over te dragen aan de derde generatie en het zelf wat rustiger aan te doen. Zijn zoon B.Q. (Berry) Conijn voert sindsdien de directie over het bedrijf.

1999

Aanhoudende groei en een nauwe samenwerking met Kaspers Transport zijn de ingrediënten voor de start van de bouw van een gezamenlijk pand. Om, volgens de filosofie van opa Heeres, dicht bij de klanten te blijven, kiest Duiker voor nieuwbouw aan de Westhavenweg.

2000

Duiker vestigt zich, samen met Kaspers, op een perceel van ruim 10.000 m² met daarop een loods voor diverse opslagmogelijkheden. Genoeg ruimte voor het herbergen van het inmiddels grotere wagenpark en tevens mogelijkheden voor binnen- en buitenopslag.

2002

Het bedrijf verhuist naar een nieuwe locatie van 9.500 m2 aan de Hardwareweg in Amsterdam-Noord. Wederom breidt het dienstenpakket uit met onder meer op- en overslag.

2002

Marcel Blommestein treedt af als directielid en maakt plaats voor Edwin Schoon, de zwager van Harry Duiker.

2007

Ook Koos Blommestein besluit om het wat rustiger aan te doen en draagt zijn aandelen over aan Harry en Edwin. Zij zetten het familiebedrijf met zijn tweeën voort. De groei wordt opnieuw ingezet. Het aantal auto’s breidt uit en de benodigde op- en overslagcapaciteit groeit. Nog geen 10 jaar na de verhuizing is weer het pand te klein. Na goed overleg met Kaspers besluit Duiker op zoek te gaan naar een nieuwe locatie.

2009

Het wordt nieuwbouw! Nog geen 200 meter van de "oude" locatie ligt het laatste stuk braakliggend terrein in het Westelijk Havengebied. Geheel naar eigen inzicht en wensen wordt hier in 9 maanden tijd een prachtig pand neergezet. Met een grote opslagloods van 1.350 m², een apart afsluitbare loods van 450 m², een overkapping van 450 m² en een groot buitenterrein creëert het bedrijf alle mogelijkheden voor gevarieerde opslag. De inpandige laadkuil zorgt voor een aanzienlijke verbetering voor het laden een lossen van de wagens. Het is mogelijk kantoorruimte en de aparte opslagruimte te huren. In de aanloop naar de verhuizing neemt Duiker de firma Zentveld uit Amsterdam-Noord over. Duiker en Zentveld werkten al lange tijd samen en voor de heer Zentveld is geen opvolging aanwezig.  Eind 2009 neemt Duiker zijn intrek in het nieuwe pand in aan de Westhavenweg 93 dat in april 2010 feestelijk wordt geopend.

Fusie B.Q. de Ruyter & Duiker

2013

De fusie tussen beide bedrijven is ingegeven door een gezonde toekomstvisie waarin beide directies de voordelen zagen om de krachten van beide bedrijven te bundelen en op die manier een sterke, flexibele en breed georiënteerde logistieke dienstverlener te zijn voor haar opdrachtgevers.

2016

In januari werd faillissement aangevraagd voor het fusiebedrijf B.Q. de Ruyter & Duiker B.V. In februari werd een doorstart gerealiseerd in BQ Duiker B.V. In december werd het pand aan de Westhaveweg verkocht en alle activiteiten onder één dak gebracht aan de Hardwareweg. Harry Duiker verliet het bedrijf na overdracht van zijn aandelen aan Edwin Schoon. Hij en Berry Conijn vormen samen de huidige directie.